Covid actie van Giro 555

Laat ik nou denken dat de opbrengst van de covid actie van Giro 555 gaat naar vaccins voor ontwikkelingslanden! Zo werd de actie gepresenteerd. In het Brabants Dagblad van 2 oktober lees ik echter een klein bericht waarin staat dat er 9,3 miljoen is binnengekomen met de actie en dat de donaties gaan naar kleding voor zorgverleners in India, zuurstofflessen in Nepal en injectienaalden voor Jemen. Wat heb je aan injectienaalden als je geen vaccin hebt? Uiteraard zijn deze spullen hard nodig, maar toch ben ik wel verbaasd.

Wie zorgt er dan voor de vaccins? Ik bel hierover het Rode Kruis Nederland, zij verstrekken geen vaccins aan ontwikkelingslanden. Weer ben ik verbaasd. Voordat ik zelf werd gevaccineerd riep ik mensen via facebook op geld te doneren aan het Rode Kruis zodat zij in ontwikkelingslanden konden vaccineren. Uit welke nieuwsbron ik dat had gehaald weet ik niet meer.

Op de site van artsen zonder grenzen lees ik dat zij vinden dat regeringen de plicht hebben alles in hun macht te stellen dat corona vaccins tegen kostprijs verkocht gaan worden, zodat deze overal ter wereld beschikbaar zullen zijn. Cruciaal voor de eerlijke verdeling is dat alle regeringen zich aan deze afspraken gaan houden.

Ontwikkelingslanden vragen opheffing van de patenten op covid 19 geneesmiddelen. De Verenigde staten pleiten ervoor dat de patenten voor covid 19 vaccins tijdelijk vrij worden gegeven zodat vaccins op grote schaal geproduceerd en gedistribueerd kunnen worden in ontwikkelingslanden. Deze ommezwaai van de Amerikaanse regering betekent een doorbraak voor eerlijke verdeling van vaccins over de wereld. (Volkskrant Marije Vlaskamp en Pepijn de Lange mei 2021)

Het ergerlijke is dat Giro 555 kennelijk niet kan bepalen waar het geld daadwerkelijk naar toe gaat en dat wordt niet aan de donateurs verteld. En weet Giro 555 dat ook al bij voorbaat? Op de site houden zij zich wat op de vlakte over waar het geld aan besteed gaat worden.

Nu mis ik het vervolg van de oorspronkelijke mooie plannen.  Ondertussen winden wij, de verwende nesten in het westen, ons op over een corona check app en piepen we al over een derde prik!

Reacties

Populaire posts van deze blog