Kwaliteitstijd

Er is maar een tijd: het nu. Kunt u dat? Leven in het nu? Ik vind het een hele kunst en dat zie ik ook bij anderen.
Ik maak plannen voor morgen, overmorgen, volgende week enzovoorts. Het kost veel tijd om dat te organiseren. Ondertussen vergeet ik stil te staan bij de dingen die er op dat moment zijn. Hoe komt het dat ik dat niet kan? Bang voor verveling? Bang voor het niets?
Mensen die wel in het hier en nu leven, is mijn ervaring, zijn mensen met dementie en kinderen tot een jaar of drie. De belevingswereld van mensen met dementie is vaak op hun verleden gericht. Maar ze kunnen ook genieten van het nu. Wat op het moment zelf op hun pad komt, trekt hun aandacht en daar zijn ze mee bezig. Dat kan iets zijn wat ze denken, zien, ruiken, proeven, voelen. Zij staan echt stil bij de dingen. Daar kunnen wij van leren.

Een mevrouw waar ik regelmatig kom, heeft veel plezier in het kijken naar de wolken. Ze ziet er soms mooie figuren in en zegt ook dat ze steeds veranderen.
‘Kijk eens hoe snel ze gaan,’ zegt ze als het hard waait. Als ze met de wolken bezig is heeft ze daar alle aandacht voor en ondertussen draait de klok door. Ze heeft geen haast, hoeft nergens naar toe. Als ik naar de wolken kijk zie ik alleen mooi of slecht weer, maar ik verwonder me niet, terwijl het heel eenvoudig is om ervan te genieten en daardoor te ontspannen.

Tijdens het eten zegt ze verschillende keren: ‘Wat is het toch lekker.’ Hoe vaak zijn we ons dat bewust? En hoe vaak spreken we dat uit? Wij praten over allerlei dingen tijdens het eten, maar niet over het eten zelf.
Als we een wandeling maken in de stad houdt mevrouw me soms staande en wijst op de panden boven de winkels, ‘Kijk eens wat mooi.’ En inderdaad, de stad is zo veel mooier. Ik heb geleerd de tijd te nemen om daardoor aan te sluiten bij de belevingswereld van mensen met dementie. Zij nemen mij mee in hun wereld, waardoor ik anders, bewuster ga kijken naar eenvoudige dingen om mij heen. De tijd die ik met deze mevrouw doorbreng is kwaliteitstijd!
Helaas vergeet ik nog vaak dit toe te passen in mijn eigen leven………



Reacties

Populaire posts van deze blog