Kermis

Sinds ik met pensioen ben werk ik een middag in de week vrijwillig in een woonvorm voor mensen met dementie.
‘Wie gaan er mee?’ zegt Anja, de zorgverlener, waarmee ik die middag samenwerk.
We staan op het punt met een aantal bewoners naar de kermis te gaan. Dat hebben we vorige week afgesproken. Daarbij werd aangegeven dat het voor Truus niet fijn zou zijn, ze zou er te onrustig van worden. Daar was ik het mee eens.
Ik kaart het aan bij Anja, zij twijfelt. Truus twijfelt ook, maar na wat aarzeling gaat ze toch mee.

‘Waar gaan we naar toe,’ vraagt ze vaak in de auto en het plan wordt telkens aan haar uitgelegd. Als we uit stappen, begint het vragen opnieuw. Ze heeft geen rollator mee, die kon niet in de auto, dus ik houd haar aan mijn arm, als we naar een tent lopen waar een optreden is van twee bekende volkszangers.
Steeds trekt ze mijn arm aan en zegt: ‘Ben blij dat ik jou bij me heb.’
We komen in de tent waar veel lawaai is, ze zegt iets maar ik kan het niet verstaan. Ik leid haar naar een plaatsje vooraan bij de andere bewoners. De zorgverleners gaan achter hen zitten.
Het optreden begint en het publiek zingt mee en zwaait. Ik zit achter Truus waardoor ik niet kan zien of ze mee zingt en of ze ervan geniet. De andere bewoners genieten zichtbaar. Elly klapt mee en Ben zingt. Mevrouw van de Zanden die naast mij zit, pakt mijn hand en we zwaaien samen met de muziek mee.

Daarna lopen we nog even over de kermis en eten een oliebol. Het is lastig voor Truus om deze op te eten. Ze mist haar rollator en ze houdt zich vast aan mijn arm.
Ze haalt een zakdoek uit haar tas, ze is altijd bang om te knoeien. ‘Ik vind het niks, zo op straat eten.’ Ik heb niet de indruk dat ze geniet.

Na afloop vraag ik me af waarom we altijd zoveel mogelijk mensen meenemen naar een activiteit. Is het niet beter te kijken naar wat mensen zelf willen? Het gaat volgens mij niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Genieten mensen er echt van? Zou Truus geen fijnere middag hebben gehad met een wandeling en een kopje thee? Ik besluit om het er nog eens over te hebben met Anja.


Reacties

Populaire posts van deze blog