Eco plein?

Ik vind de Ekoplaza een vreemde winkel.
Ik ben op zoek naar palmolievrije paaseitjes. In de winkel vraag ik aan een medewerkster of ze paaseitjes hebben van Tony Chocoloney. Echt eerlijke chocolade.
'Nee,' zegt ze, 'want die zijn niet biologisch.'
Even ben ik helemaal perplex. 'Dus jullie hebben geen palmolie vrije paaseitjes.'
'Jawel,' zegt ze en pakt een pakketje op met paaseitjes.
'Ja, maar die zitten in het plastic.'
Meteen zet ze ze weer neer.
'Jammer,' besluit ik en knik naar haar. Vorig jaar kocht ik paaseitjes van Tony Chocoloney in een klein kartonnen eierdoosje, zoals kippen eieren verkocht worden.
Het belangrijkste voor Ekoplaza is dat hun producten biologisch zijn. Daarnaast dat de producenten een eerlijke prijs krijgen: hoe wordt dat gecontroleerd? vraag ik me af.
Ik dwaal nog even door de winkel. Langs de schappen met aardappels en groenten. Ik zie groenten uit Zuid-Amerika, dat is biologisch, dus goed voor onze gezondheid, maar dat wordt met vrachtvliegtuigen naar Europa gebracht en daarom alles behalve duurzaam. Wel goed voor ons maar niet voor onze aarde. Zelf koop ik groente en fruit uit de regio, misschien niet altijd biologisch, maar wel dichterbij, minder CO2 uitstoot.
Bovendien als wij veel avocado's, zoete aardappelen eten en soja gebruiken ontstaan er in Zuid-Amerika monoculturen en dat is niet goed voor de bodem. Bovendien, is het eerlijke handel? Dat is niet te controleren voor de consument.
Palmolie zit in 50% of zelfs meer van de producten die we in de supermarkt en dus ook bij de Ekoplaza kopen. Bij de productie van palmolie worden heel veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. Is dus niet biologisch.
Ook in schoonmaakmiddelen en cosmetica zit palmolie. Dus Ekoplaza, als je biologische producten wil verkopen heb je nog een lange weg te gaan.
Tenslotte koop ik een klein knolletje knolselderie, uit Nederland voor de sla denk ik, want komkommer en kropsla zijn er nog niet. En ik pak nog een citroen uit Spanje, nou vooruit dan.
'Ga je sla maken?' vraagt de jongen bij de kassa.
'Ja,' zeg ik en enigszins tevreden stap ik naar buiten.


Reacties

Populaire posts van deze blog